Manual del Comunicador V: Posicionament SEO

Arriba la cinquena edició del Manual del Comunicador! En aquesta ocasió, tractarem una temàtica que ha sorgit en els darrers anys amb internet i les xarxes socials i s’ha convertit en una qüestió de gran importància pels mitjans de comunicació: el posicionalment SEO.

Què és el Posicionament SEO?

El posicionament SEO (Search Engine Optimization) és un conjunt d’eines i mecàniques que s’utilitzen per aconseguir que les pàgines web surtin entre els primers resultats dels motors de cerca (especialment Google). És una de les especialitzacions del màrqueting digital més ben valorades, ja que és la principal disciplina que assegura un èxit a internet. Està molt complementada amb altres especialitats com la del Community Manager.

SEO

 

Però, als mitjans de comunicació, el SEO és important? SÍ. MOLT. Pensem en els titulars dels articles: estan escrits, sobretot a internet, amb la intenció de captar l’atenció de l’usuari i aconseguir que entri al nostre contingut. El SEO és l’estratègia que els mitjans utilitzaran perquè els seus continguts arribin a més persones i aquestes s’hi quedin més temps. En el vídeo que us deixem a continuació, Pedro Martínez, responsable de SEO a El Mundo, ens parla de la seva experiència al mitjà:

Factors que influeixen en el posicionament SEO

Existeixen molts factors que influeixen en el posicionament SEO dels motors de cerca. L’article Factores que influyen en el posicionamiento SEO, de 40deFiebre, en distingeix dos tipus: els factors externs i els factors interns.

Factors externs

Són elements que no podem controlar directament. Estem parlant bàsicament de tres factors: els enllaços d’entrada, el ressò a les xarxes socials i l’usuari.

Els enllaços d’entrada són totes aquelles adreces des d’on els usuaris accedeixen al nostre blog. És a dir, si abans heu accedit a 40deFiebre des d’aquesta entrada, Perioscopi serà un enllaç d’entrada per 40deFiebre. El que més valora Google dels enllaços d’entrada és la seva autoritat de pàgina, és a dir, la qualitat i la importància d’aquestes pàgines. Per tant, Google prioritza la qualitat dels enllaços d’entrada a la quantitat. Existeixen diverses eines per avaluar els enllaços d’entrada de la nostra web: podeu utilitzar els plugins Woorank o Alexa, o bé alguna de les següents pàgines:

Les xarxes socials són fonamentals per fer difusió del nostre contingut. Google té en compte el ressò que tinguin les nostres publicacions a les xarxes socials. Però, sobretot, és important que aquest ressò siguin impressions positives i no negatives. Un altre punt important és saber quin és el millor moment del dia per publicar. És a dir, a quina hora les publicacions tenen més visibilitat a les xarxes i quan aquesta visibilitat es converteix en clics.

xarxes-socials

Per últim, però molt important, ens queda l’usuari. Google té en compte dos aspectes: el comportament i la ubicació. El comportament de l’usuari es basa fonamentalment en quines pàgines ha visitat anteriorment, amb quina freqüència visita aquestes pàgines (i la nostra) i en dos elements més: la tassa de rebot i el temps de permanència a la pàgina.

La tassa de rebot, com ens expliquen a Mi Posicionamiento Web,  és la situació en què un usuari entra a la nostra pàgina i marxa havent consultat únicament una entrada, la qual cosa Google interpreta com a desinterès. Això, però, va lligat al temps de permanència a la pàgina: si el temps és alt, Google no ho interpretarà com a desinterès. Finalment, la ubicació és important perquè el motor de cerca no actua igual en cada país, i ens posicionarà de forma diferent a cada país, depenent d’on vinguin les nostres visites.

Factors interns

Els factors interns són tots aquells factors que SÍ que depenen de nosaltres. Es tracta de temes relacionats sobretot amb l’escriptura de l’entrada i de la seva optimització SEO. Hem de partir del fet que hi ha molts factors que Google té en compte: el blog sobre màrqueting online imorillas.com ens ofereix una guia completa de SEO actualitzada al 2018. En aquest manual, intentarem resumir els que creiem que són els més importants.

Un dels temes vitals a l’hora de posicionar una pàgina web són les keywords o paraules clau. Aquestes paraules clau resumeixen la temàtica de la nostra web i de les nostres entrades per tal que els motors de cerca puguin trobar-los. Hem de tenir ben clar quines són les paraules clau dels nostres articles, i assegurar-nos de la seva presència al títol, als titolets (que tindran les etiquetes HTML “h1”, “h2”, “h3″…) i als primers paràgrafs. 40deFiebre ens ofereix una guia per escollir les keywords que ha de tenir la nostra pàgina.

seo-grafics

Un altre factor molt important és el contingut. Google posiciona millor aquells continguts originals, interessants i que aportin alguna cosa nova. Penalitza molt els copypast, és a dir, aquells continguts que estan copiats i enganxats d’alguna altra web, encara que se citi la font original. Carlos Carbellido, a l’article Los 7 pecados capitales del posicionamiento SEO, ens avisa que copiar i enganxar continguts és de les pitjors pràctiques. Però qui valora si un contingut és o no original? Google Panda, una actualització de l’algoritme de Google que analitza l’originalitat del contingut. Helen Chávez ens explica a Kingeclient les diferències entre Google Panda, Google Penguin i Google Colibrí.

L’extensió de l’article també és important. Google no indexarà pàgines amb menys de 300 paraules, per tant tota entrada hauria de tenir almenys aquesta extensió. Es diu que com més llarg millor, però segons 40deFiebre, l’extensió ideal dels articles està entre 1000 i 1200 paraules. D’altra banda, si la pàgina triga molt a carregar-se, es veurà molt mal posicionada, per tant, també hem de cuidar molt la velocitat de càrrega de la pàgina. Si la velocitat de càrrega és lenta, molts usuaris marxaran del web abans de poder accedir al contingut. PingdomPageSpeed Insights i Gtmetrix són eines que ens diuen la velocitat de càrrega de les pàgines i li donen una puntuació d’acord amb la resta de pàgines.

També cal tenir en compte la usabilitat de la pàgina. La usabilitat és la facilitat amb què les persones poden usar una eina per aconseguir un objectiu concret. En el cas de les pàgines webs, és la facilitat amb què els usuaris poden navegar per la pàgina i accedir als seus continguts. Té en compte factors com la velocitat de càrrega, els menús de navegació, els cercadors interns…I també és molt important que la web tingui un disseny responsive, és a dir, que estigui adaptada per tot tipus de dispositius (la web tindrà un format diferent en ordinadors que en mòbils o tauletes).

html

Finalment,  cal parlar del codi HTML. Hi ha una sèrie d’etiquetes HTML presents en totes les entrades que cal que tinguem presents i que dissenyem d’acord amb un bon posicionament SEO:

  • Etiqueta “title”: es refereix al títol de l’entrada. Hauria d’incloure la paraula clau.
  • Etiquetes “h1”, “h2”, “h3”, “h4”, “h5” i “h6” : són les etiquetes que es posen als titolets de dins de l’entrada. Els números representen nivells de jerarquia: l’h1 és el títol superior, h2 per les seccions, h3 per les subseccions… Es recomana que només hi hagi un h1 i que no utilitzem nivells de jerarquia superiors a h3.
  • Meta-description: és la descripció que tenen totes les imatges. També l’anomenen “text alternatiu”, ja que és el text que apareixerà si no es pot reproduir la imatge. És important perquè els motors de cerca la tindran en compte pel SEO.

Altres recomanacions

Ens hem basat sobretot en el contingut de 40deFiebre, però us volem oferir altres fonts que també ens ofereixen contingut interessant en matèria SEO. Comunicaz, una empresa dedicada a la gestió de serveis de Marketing Digital, va publicar al seu blog l’entrada Los 10 factores SEO más importantes en el ranking de Google. D’altra banda, Carlos Carbellido va publicar la guia Cómo redactar un artículo SEO y que se posicione en Google.

Per acabar, si utilitzeu WordPress, us hem de recomanar el plugin Yoast SEO. Es tracta d’un plugin molt complet que us analitzarà el SEO de cada entrada, indicant-vos quins punts forts i punts dèbils tenen les vostres publicacions tant en llegibilitat com en SEO. Recordeu, però, que per instal·lar plugins a WordPress cal contractar el Pla Business. D’altra banda, existeixen diverses eines que et realitzen una auditoria SEO bastant completa només introduint l’url:

 

Deixa un comentari